ODZNAK STROJNÍK: 3. Běžná údržba motorové stříkačky
Přenosná motorová stříkačka PS 12 je hasičská stříkačka, určená pro jednotky požární ochrany. Slouží k provedení zásahu od vodního zdroje na malé požáry nebo jako čerpadla pro doplňování cisteren, v sérii pak lze použít i několik stříkaček pro dálkovou dopravu vody ze stroje do stroje.
Vlastní stříkačku lze přenášet čtyřmi osobami a proto je možné její nasazení i na špatně přístupném vodním zdroji. Je tvořena motorovou jednotkou, odstředivým jednostupňovým čerpadlem z lehkých slitin, plynovou vývěvou na spálené plyny a rámem, uzpůsobeným k přenášení stříkačky a ustavení na pevný terén. Motor je čtyřválcový, čtyřdobý, zážehový, původně osazený do Škody 1202, později se montovaly motory ze Škody 1203. Původně se startovala klikou, pozdější verze měly elektrický 12 V startér. Zapalování zajišťovalo v původním provedení magneto Scintilla Vertex, později pak běžný škodovácký rozdělovač. Jako paliva se používá benzínu, spotřeba paliva je asi 11,5 l/hod.[1] Chlazení motoru je kapalinové, dvouokruhové s nuceným oběhem. Stříkačka má jedno sací hrdlo o průměru 110 mm se šroubením a dvě výtlačná hrdla B 75 mm.
V současnosti jsou oblíbené úpravy této stříkačky pro sportovní účely. Motory stříkaček určených výhradně pro požární sport jsou převrtávány na objemy až 1800-1900 ccm, což sebou nese zvýšení výkonu až na 40 kW, takto upravené stříkačky jsou však nepoužitelné pro požární zásah, nelze je uchladit.
Motor - uvedení do chodu
- Před spuštěním se přesvědčte, zda je v I. chladícím okruhu dostatek chladící kapaliny, dostatek oleje v motoru a benzínu v nádrži
- Pokud nebyl stroj delší dobu v provozu, načerpejte palivo do karburátoru pomocí ruční páčky na palivovém čerpadle
- Vytáhněte táhlo sytiče karburátoru.
- Připojte baterii do el. obvodu pomocí bateriového odpojovače. Zapněte spínač zapalování (rozsvítí se kontrolka) a stiskněte startovací tlačítko.
- Po nastartování motoru by měla kontrolka dobíjení zhasnout.
- Táhlo sytiče zasuňte do mezipolohy (cca 1/2 zdvihu) a necháme motor 1-3 minuty běžet na volnoběh (bez přidání plynu na akcelerátoru).
- Zasuňte úplně táhlo sytiče a mírně přidejte plyn táhlem akcelerátoru. Pokud se motor přitom samovolně zastaví, není dostatečně teplý - opakujte startování bez sytiče s mírně otevřeným akcelerátorem
- Minimální doba ohřevu motoru při zásahu je 30 sekund
Čerpadlo - uvedení do chodu
- Před uvedením čerpadla do chodu dbejte, aby bylo sací vedení sešroubováno a sací koš ponořen celý do vody.
- Sací požární hadice zajistěte záchytným lanem a na ovládání klapky sacího koše upevněte ventilové lano. Obě lana přivážeme k pevnému předmětu (např. k rámu stroje).
- Připojte dopravní vedení.
- Zkontrolujte, jestli jsou kulové kohouty, vypouštěcí kohouty na tělesech kulových ventilů, u chlazení a odvodňovací i zavodňovací zátka na čerpadle zavřené.
- Zapněte plynovou vývěvu pomocí ovládací páky a postupně zvyšujte otáčky motoru. Pokud se objeví vodní mlha v proudu plynů z difuzoru vývěvy, přesuňte páku vývěvy do původní polohy při současném otevření výtlačného kulového ventilu.
- Při čerpání vody je nutné kontrolovat teplotu chladící kapaliny motoru a tlak v olejové mazací soustavě.
- Pokud čerpáme kalnou vodu, je nutné pečlivě kontrolovat teplotu chladícího okruhu - v případě jejího trvalého vzestupu je nutno vyčistit vodní filtr II. chladícího okruhu.
MAZÁNÍ
Motorový olej
Kontrola se provádí vždy po zásahu, nebo po 3 - 4 Mh (motohodinách).
Hladina oleje v motoru se musí pohybovat mezi ryskami
měřidla oleje. Olej doléváme vždy přes nálevku se sítkem.
Celková náplň oleje v motoru je 3 litry. Kompletní výměna oleje
se provádí po 100 Mh nebo po 2 letech.
Kulové ventily
Mažeme tukem NH2 podle potřeby, nejdéle po 1 roce provozu.
Čerpadlo
Ložisko hřídele v mezikuse je nutno mazat po každých 8 Mh pomocí
Stauferovy mazničky tukem NH2.
Vodní čerpadlo
Je mazáno automobilovým tukem A4 pomocí Stauferovy maznič-
ky. Vždy po 20 Mh je nutno otočit víčkem mazničky ve směru
hodinových ručiček o 1/2 - 1 otáčku.
Vývěva
Hřídel klapky vývěvy se maže několika kapkami motorového oleje s grafitem vždy před začátkem provozu a po jeho skončení.
Držadla nosítek
Otočná držadla nosítek , čep ovládací páky a tahadla vývěvy mažeme
několika kapkami oleje dle potřeby
Ošetření po skončení provozu
Běžné ošetření
- Otevřít výpustné kohouty na rozvaděči a na spodní vaně motoru a výpustní zátku čerpadla.
- Řádně odvodnit II. chladící okruh.
- Zkontrolovat utažení šroubových spojů ( i na čerpadle) - nejméně po 50 Mh.
- Zavřít přívod benzínu, dle potřeby vyčistit nádobku s palivovým filtrem - odkalovačem.
- Zkontrolovat stav hladiny chladící kapaliny v I. chladícím okruhu a stav oleje v motoru.
Zimní období
- Po vypuštění vody uveďte čerpadlo krátce do otáček, aby došlo
k vystříkání vody z oběžného kola a rozvaděče spirály čerpadla
(nebezpečí zamrznutí).
- Je vhodné vypláchnout čerpadlo směsí lihu a oleje (4 díly lihu
a 0,5 dílu strojního oleje). Připravíme cca 3 l směsi, kterou
nalijeme zavodňovacím otvorem do uzavřeného čerpadla. Čerpadlo
krátce roztočíme, aby se směs rozstříkala do celého
vnitřního prostoru čerpadla. Poté směs vypustíme a čerpadlo
uzavřeme.
- Pokud není stroj v provozu, je nutno dobíjet akumulátorovou
baterii (nejméně 1 x za 3 měsíce).