ODZNAK STROJNÍK: 3. Běžná údržba motorové stříkačky

27.03.2018

Přenosná motorová stříkačka PS 12 je hasičská stříkačka, určená pro jednotky požární ochrany. Slouží k provedení zásahu od vodního zdroje na malé požáry nebo jako čerpadla pro doplňování cisteren, v sérii pak lze použít i několik stříkaček pro dálkovou dopravu vody ze stroje do stroje.

Vlastní stříkačku lze přenášet čtyřmi osobami a proto je možné její nasazení i na špatně přístupném vodním zdroji. Je tvořena motorovou jednotkou, odstředivým jednostupňovým čerpadlem z lehkých slitin, plynovou vývěvou na spálené plyny a rámem, uzpůsobeným k přenášení stříkačky a ustavení na pevný terén. Motor je čtyřválcový, čtyřdobý, zážehový, původně osazený do Škody 1202, později se montovaly motory ze Škody 1203. Původně se startovala klikou, pozdější verze měly elektrický 12 V startér. Zapalování zajišťovalo v původním provedení magneto Scintilla Vertex, později pak běžný škodovácký rozdělovač. Jako paliva se používá benzínu, spotřeba paliva je asi 11,5 l/hod.[1] Chlazení motoru je kapalinové, dvouokruhové s nuceným oběhem. Stříkačka má jedno sací hrdlo o průměru 110 mm se šroubením a dvě výtlačná hrdla B 75 mm.

V současnosti jsou oblíbené úpravy této stříkačky pro sportovní účely. Motory stříkaček určených výhradně pro požární sport jsou převrtávány na objemy až 1800-1900 ccm, což sebou nese zvýšení výkonu až na 40 kW, takto upravené stříkačky jsou však nepoužitelné pro požární zásah, nelze je uchladit.

Motor - uvedení do chodu

  1. Před spuštěním se přesvědčte, zda je v I. chladícím okruhu dostatek chladící kapaliny, dostatek oleje v motoru a benzínu v nádrži
  2. Pokud nebyl stroj delší dobu v provozu, načerpejte palivo do karburátoru pomocí ruční páčky na palivovém čerpadle
  3. Vytáhněte táhlo sytiče karburátoru.
  4. Připojte baterii do el. obvodu pomocí bateriového odpojovače. Zapněte spínač zapalování (rozsvítí se kontrolka) a stiskněte startovací tlačítko.
  5. Po nastartování motoru by měla kontrolka dobíjení zhasnout.
  6. Táhlo sytiče zasuňte do mezipolohy (cca 1/2 zdvihu) a necháme motor 1-3 minuty běžet na volnoběh (bez přidání plynu na akcelerátoru).
  7. Zasuňte úplně táhlo sytiče a mírně přidejte plyn táhlem akcelerátoru. Pokud se motor přitom samovolně zastaví, není dostatečně teplý - opakujte startování bez sytiče s mírně otevřeným akcelerátorem
  8. Minimální doba ohřevu motoru při zásahu je 30 sekund

Čerpadlo - uvedení do chodu

  1. Před uvedením čerpadla do chodu dbejte, aby bylo sací vedení sešroubováno a sací koš ponořen celý do vody.
  2. Sací požární hadice zajistěte záchytným lanem a na ovládání klapky sacího koše upevněte ventilové lano. Obě lana přivážeme k pevnému předmětu (např. k rámu stroje).
  3. Připojte dopravní vedení.
  4. Zkontrolujte, jestli jsou kulové kohouty, vypouštěcí kohouty na tělesech kulových ventilů, u chlazení a odvodňovací i zavodňovací zátka na čerpadle zavřené.
  5. Zapněte plynovou vývěvu pomocí ovládací páky a postupně zvyšujte otáčky motoru. Pokud se objeví vodní mlha v proudu plynů z difuzoru vývěvy, přesuňte páku vývěvy do původní polohy při současném otevření výtlačného kulového ventilu.
  6. Při čerpání vody je nutné kontrolovat teplotu chladící kapaliny motoru a tlak v olejové mazací soustavě.
  7. Pokud čerpáme kalnou vodu, je nutné pečlivě kontrolovat teplotu chladícího okruhu - v případě jejího trvalého vzestupu je nutno vyčistit vodní filtr II. chladícího okruhu.

MAZÁNÍ

Motorový olej 

Kontrola se provádí vždy po zásahu, nebo po 3 - 4 Mh (motohodinách). Hladina oleje v motoru se musí pohybovat mezi ryskami měřidla oleje. Olej doléváme vždy přes nálevku se sítkem. Celková náplň oleje v motoru je 3 litry. Kompletní výměna oleje se provádí po 100 Mh nebo po 2 letech.  

Kulové ventily 

Mažeme tukem NH2 podle potřeby, nejdéle po 1 roce provozu. 


Čerpadlo 

Ložisko hřídele v mezikuse je nutno mazat po každých 8 Mh pomocí Stauferovy mazničky tukem NH2.  


Vodní čerpadlo 

Je mazáno automobilovým tukem A4 pomocí Stauferovy maznič- ky. Vždy po 20 Mh je nutno otočit víčkem mazničky ve směru hodinových ručiček o 1/2 - 1 otáčku.

Vývěva 

Hřídel klapky vývěvy se maže několika kapkami motorového oleje s grafitem vždy před začátkem provozu a po jeho skončení. 


Držadla nosítek 

Otočná držadla nosítek , čep ovládací páky a tahadla vývěvy mažeme několika kapkami oleje dle potřeby  

Ošetření po skončení provozu

Běžné ošetření 

  1. Otevřít výpustné kohouty na rozvaděči a na spodní vaně motoru a výpustní zátku čerpadla. 
  2. Řádně odvodnit II. chladící okruh. 
  3. Zkontrolovat utažení šroubových spojů ( i na čerpadle) - nejméně po 50 Mh. 
  4. Zavřít přívod benzínu, dle potřeby vyčistit nádobku s palivovým filtrem - odkalovačem. 
  5. Zkontrolovat stav hladiny chladící kapaliny v I. chladícím okruhu a stav oleje v motoru. 


Zimní období 

  1. Po vypuštění vody uveďte čerpadlo krátce do otáček, aby došlo k vystříkání vody z oběžného kola a rozvaděče spirály čerpadla (nebezpečí zamrznutí). 
  2. Je vhodné vypláchnout čerpadlo směsí lihu a oleje (4 díly lihu a 0,5 dílu strojního oleje). Připravíme cca 3 l směsi, kterou nalijeme zavodňovacím otvorem do uzavřeného čerpadla. Čerpadlo krátce roztočíme, aby se směs rozstříkala do celého vnitřního prostoru čerpadla. Poté směs vypustíme a čerpadlo uzavřeme. 
  3. Pokud není stroj v provozu, je nutno dobíjet akumulátorovou baterii (nejméně 1 x za 3 měsíce).
SDH Olešná u Hořovic
Copywrith © 2022 Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky